ایران و جهان
اقتصادی
فناوری اطلاعات
ورزشی
پاتوق نشریات
ویژه اساتید
چند رسانه ای
کد مطلب: 106456
ميزان استفاده ايراني‌ها از موتور جستجوي بومي/پارسي جو بعد از گوگل
تاریخ انتشار : 1395/08/10 18:35:13
نمایش : 378
دبير شوراي راهبري پروژه جويشگر بومي از ورود کميسيون عالي تنظيم مقررات مرکز ملي فضاي مجازي به سياستگذاري خدمات و محتواي موتورهاي جستجوي بومي با هدف حمايت از اين پروژه هاي ملي، خبر داد.

 به گزارش اساتيد برتر، عليرضا ياري در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پيشنهاد ارائه راهکار براي حمايت از موتورهاي جستجوي بومي را با هدف سياستگذاري خدمات و محتواي طرح جويشگر بومي، در کميسيون عالي تنظيم مقررات مرکز ملي فضاي مجازي مطرح کرده ايم و در جلسات اين کميسيون درخصوص تدوين دستورالعملي براي راهکارهاي حمايتي از اين طرح، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وي تاکيد کرد: با توجه به اينکه موتورهاي جستجوي ايراني با غولي همچون گوگل براي رقابت مواجه هستند، ايجاد توان رقابت با اين موتور جستجو، نيازمند حمايت همه جانبه دولت است. به همين دليل پيشنهاد سياستگذاري در حوزه خدمات و محتواي جويشگرهاي بومي را به مرکز ملي فضاي مجازي ارائه داده ايم.

ياري با بيان اينکه استقبال کاربران از موتورهاي جويشگر بومي با شيب کند در حال افزايش و تغيير است ادامه داد: براي تسريع در اين روند، موضوع حمايت از اين پروژه در دستور کار قرار گرفته است. چرا که اين طرح ها نيازمند ايجاد يک مزيت رقابتي در بازار و دسترسي به منابع دولتي هستند.

دبير شوراي راهبري طرح جويشگر بومي گفت: با پيشنهادات اعلام شده در مرکز ملي فضاي مجازي موافقت شده اما هنوز اين پيشنهادات در قالب دستورالعمل، عملياتي نشده است. با اينحال تخمين زده مي شود که ظرف چند ماه آينده اين دستورالعمل عملياتي شود.

رئيس پژوهشکده فناوري اطلاعات مرکز تحقيقات مخابرات ايران با بيان اينکه تا زماني که کاربران از اين طرح هاي داخلي استفاده نکنند، نمي توان نقاط ضعف پروژه را بررسي و معايب را رفع کرد، يکي از ملزومات اوليه طرح جويشگر بومي را استفاده سازمانهاي دولتي از اين پروژه برشمرد و تاکيد کرد: در حال انجام مکاتبات اداري هستيم تا از سازمانها و ادارات دولتي و مدارس بخواهيم از موتورهاي جستجوي بومي در امور خود استفاده کنند.

ياري با بيان اينکه برغم آنکه هنوز حمايت خاصي از اين پروژه ها نشده اما بررسي ها براساس آزمونهاي انجام شده نشان مي دهد که برمبناي ۴ شاخص کارکردي از جمله جويشگر ويدئويي، متني، تصويري و صوتي، جويشگرهاي داخلي در حال پيشرفت هستند.

وي ادامه داد: طبق تحقيقات انجام شده از سوي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، جويشگر پارسي جو، رتبه دوم استفاده را بعد از گوگل در ايران به دست آورده و قبل از جستجوگر بينگ قرار گرفته است. اين آمار مربوط به استفاده ايرانيها از جويشگر متني مي شود و هرچند نسبت استفاده از اين موتور جستجوي بومي يک به ۱۰۰ است اما با اين حال از روند رو به رشد استقبال از اين سرويس حکايت دارد. در اين رده بندي موتور جستجوي بينگ و موتور بومي يوز در رده هاي بعدي قرار دارند.

دبير شوراي راهبري جويشگر بومي در مورد استفاده کاربران ايراني از موتورهاي جستجوي داخلي گفت: هم اکنون موتور جستجوي پارسي جو روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار بازديد و حدود ۱۲۰ هزار پرس و جو دارد. در همين حال تعداد بازديد موتورجستجوي يوز نيز روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار و تعداد پرس وجوي روزانه آن بيش از ۶۰ هزار بار برآورد مي شود.

انتهاي خبر/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
آخرین اخبار
اخبار استان
 
اوقات شرعی
پایگاه های خبری استان











شهدای شاخص سال 95
یادداشت
در محضر شهید